Ετικέτες

Παρασκευή, 16 Ιανουαρίου 2015

Φαντάσματα της φιλοξενίας

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (αίθουσα συνεδρίων)

Διήμερο διεθνές συνέδριο φιλοσοφίας
Οργάνωση:  Goethe-Institut Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας υπό την αιγίδα της Αυστριακής Πρεσβείας στην Αθήνα (επιστημονική επιμέλεια: Σοφία Παντελιάδου).
Εισηγητές: Ειρήνη Αθανασάκη, Μπέρνχαρτ Bάλντενφελς, Σωκράτης Δεληβογιατζής, Γεράσιμος Κακολύρης, Βασιλική Καραβάκου, Ίρις Λάνερ, Σπύρος Μακρής, Σοφία Παντελιάδου, Ελίζαμπετ φον Σάμσονωφ και Ματτίας Φλάτσερ.
Τη πρώτη μέρα του συνεδρίου (Παρασκευή 16/1/2015) η μοναδική απογευματινή συνεδρία είχε κύριο ομιλητή τον καθηγητή  Μπέρνχαρτ Bάλντενφελς. Η διάλεξή του είχε τίτλο ‘ Η υπερβολή του δώρου’ και ήταν τουλάχιστον ενδιαφέρουσα.
Η διάλεξη οργανώθηκε σε 6 ενότητες/τμήματα και (συνήθως) έθετε και απαντούσε σε ερωτήματα.
Πρόχειρες σημειώσεις των λεχθέντων:
Το δούναι και λαβείν. Η σχέση τους. Το κατέχειν. Η γραμματική τους σύνταξη (οι πτώσεις). Το μη αυτάρκες του δώρου. Η υπονοούμενη κατοχή. Η εκκίνηση από την φιλοσοφική διάκριση του είναι και του έχειν. Η φαινομενολογία του έχειν. Υπάρχει δώρο χωρίς να γίνεται δεκτό ή μη αποδεκτό; Η διάκριση διδούναι και δωρείν και η αντιστοίχιση του στις ευρωπαϊκές γλώσσες. Η υπερβολή και η έλλειψη. Η αμοιβαιότητα δώρου και αντι-δώρου (δωρεάς-αντιδωρεάς). Η εξομοίωση του φτωχού με τον βάρβαρο (και οι δύο είναι αποκλεισμένοι από το δούναι και λαβείν). Η αντιπαλότητα δώρου-ανταλλαγής. Το δώρο διακόπτει την κυκλοφορία της οικονομίας (καθίσταται αντιοικονομικό). Δώρο και κοινωνικά μοντέλα. Ο φονταμενταλισμός του δώρου. Τα επίπεδα του.  Η υβριδικότητα του δώρου, της αρχαϊκής δωρεάς.

Υπήρξαν αναφορές στην αρχαία Πόλη, τον αρχαίο Δήμο και αναφέρθηκαν (και σχολιάσθηκαν) απόψεις των: Σωκράτη, Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Σενέκα, Ντοστογιέφσκι, Νίτσε, Μαρξ, Ντεριντά, Καστοριάδη, Τζον Λοκ, Μερλώ Ποντύ, Μαρσέλ Μος, Ζαν Λουκ Μάριον, Μαρσέλ Χένοφ, Μαξ Βέμπερ.


Μετά την διάλεξη ακολούθησε συζήτηση με το κοινό με συντονίστρια την Σοφία Παντελιάδου.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου